News
Loading...

Camionul rosu vs. Camionul roz. Razboiul gigantilor Coca Cola si Pepsi ajunge la un nou nivel

Razboiul dintre gigantii Coca Cola si Pepsi se intinde pe durata a zeci de ani. Deseori reclamele amuzante si dragute fiind inlocuite cu mesaje razboinice adresate direct concurentei.

foto: http://www.softdrinkfaceoff.com/


Desi Coca Cola a inventat si incetatenit in mentalul colectiv pe voiosul Mos Craciun in haine rosii si incet dar sigur si-a asigurat pozitia de lider, au existat momente cand a fost depasita de Pepsi si momente cand riscau sa piarda definitiv primul loc.

Cum l-a inventat Coca Cola pe Mos Craciun

Dincolo de diversele mituri crestine referitoare la Mos Craciun, in realitate acesta este inspirat de un alt "mos" - Mos Nicolae - Sfantul Nicolae, pe numele sau Nikolaos din Myra. Acesta a trait intre 270 si 343 si a fost episcop. El a ramas in memoria colectiva pentru actele sale caritabile indreptate cu precadere asupra copiilor. Mai tarziu legenda lui Nikolaos se imprastie in tarile crestine si se amesteca uneori cu mitologia precrestina si astfel in unele tari eurpene sunt celebrati atat Mos Nicolae cat si Mos Craciun. Legenda lui Nikolaos ajunge evident si in Olanda unde devine cunoscut ca Sinterklaas sau Sint-Nicolaas. Si odata cu migatia catre  Lumea Noua, legenda lui Sinterklaas ajunge pe continentul nord american. In acelasi timp imigrantii englezi vin cu o alta legenda, cea a Parintelui Craciun. Spre deosebire de Sinterklaas, Parintele Craciun nu aducea daruri, in schibm vizita familiile in seara de ajun si petrecea cu acestea la masa aducand voie buna si noroc. De asemenea spre deosebire de Sinterklaas care in grafica vremii era infatisat in tinuta de episcop catolic, Parintele Craciun purta fes si cojoc verzi, iar pe umar cara un brad.
In timp asa cum se intampla in orice zona multiculturala, cele doua legende s-au impletit si asa a luat nastere Santa Claus.

Santa Claus este descris prima data in 1822 in poemul lui Clement Clark Moore - "A Visit From St. Nicholas" ca fiind un elf rotofei cu sanie trasa de 8 reni.

In 1863 desenatorul Thomas Nast - considerat parintele benzilor desenate americane , realizeaza pentru Harper's Weekly un desen infatisandu-l pe Mos Craciun (Santa Claus) ca un batran gras ce sta intr-o sanie trasa de reni. Insa tinuta acestuia atrage atentia. Mos Craciun imbracat cu un cojoc cu stele si pantaloni in dungi - un Mos Craciun care purta practic drapelul american. Astfel revista Harper's da nastere unei traditii si in fiecare an in paginile acesteia Nast il deseneaza pe Mos Craciun in diverse ipostaze si cu diverse modele de imbracaminte.

In 1931 Coca Cola il contacteaza pe Haddon Sundlom intr-un gest care avea sa-l schimbe pe Mos Craciun pentru totdeauna.
Coca Cola ii cere artistului sa creeze un Mos Craciun care sa fie atragator atat pentru copii cat si pentru intreaga familie.

Sundlom isi bazeaza personajul pe poezia lui Moore si il foloseste drept model pe prietenul sau Lou Prentice. Pentru imbracamintea lui Mos Craciun desenatorul foloseste culorile Coca Cola - alb si rosu. Si astfel a luat nastere Mos Craciunul modern pe care il stim cu toti.

foto: The Coca Cola Company  - 1931 first & official advertising poster

Dar sa revenim la razboiul dintre cele doua companii pentru dominarea pietei.

Coca Cola pierde in fata Pepsi in supermarketuri

In 1985, intr-o incercare de a face economie si de a acapara piata, Cocla Cola ia decizia de a introduce New Coke. Initial se dorea o trecere treptata de la Coca Cola la New Coke prin modificarea in etape a raportului zahar/sirop de porumb. Insa de teama ca lumea va simti schimbarea de gust si va urma o campanie negativa in presa care va duce la prabusirea vanzarilor s-a luat decizia de a se lansa direct pe piata New Coke.

Decizia schimbarii retetei a venit in urma scaderii vanzarilor Coca Cola in detrimentul Pepsi. Mai mult chiar si testele realizate de Coca Cola au demonstrat ca lumea incepuse sa prefer gustul mai dulce al Pepsi.

Declinul Coca Cola a fost incetinit, iar compania a reusit sa-si mentina pozitia pe piata doar datorita contractelor cu restaurantele, barurile si detinatorii de automate de racoritoare. In acelasi timp pe zona de supermarketuri unde nu se putea impune o politica de vanzare a unei singure bauturi, Pepsi detronase deja Coca Cola.

Noua bautura desi in teste mult mai gustoasa decat Coca Cola si Pepsi s-a lovit de o problema pe care cei din companie au uitat sa o ia in consideratie. Oamenii sunt de fel conservatori. Iar dupa aproape 100 de ani in care a fost marketata ca bautura numarul 1 fara de care nu poti trai, Coca Cola decidea sa stearga pe jos cu brandul si sa arunce pe piata ceva nou. O schimbare mult prea brusca cum avea sa se dovedeasca imediat.

O alta problema a fost intrebarea adresata testerilor. In loc sa intrebe daca prefera noua formula in locul celei vechi, intrebarea pusa a fost: Ai cumpara bautura cu aceasta aroma daca ar fi Coca Cola?

90% dintre cei intrebati au spus da, in timp ce 10% au spus nu. Desi minoritari, cei care au spus nu, au fost extrem de vocali in privinta acestei schimbari.




foto: businessinsider.com

In prima faza vanzarile la New Coke au crescut spectaculos, depasind asteptarile, iar conform chestionarelor Coca Cola, oamenii preferau noua bautura. Si surprinzator, clientii pierduti prin aceasta mutare de marketing nu s-au reorientat spre Pepsi ci au preferat sa renunte la bauturile carbogazoase. Dar in tot acest timp cei 10% nemultumiti au inceput un lobby puternic pentru revenirea la reteta initiala de Coca Cola, amenitand chiar cu procese in instanta. Mai mult, unul dintre ei a infiintat Old Cola Drinkers of America Organization. Miscarea pentru sustinerea revenirii la vechea formula a fost atat de puternica incat in doar 3 luni de la lansarea New Coke, compania a introdus pe piata vechea bautura sub denumirea de Coca Cola Classic.

New Coke este retras de pe piata in anul 2002.

Crearea a unui numar mare de sortimente impartea sortimentele la acelasi numar de cumparatori, nereusind sa atraga noi clienti existand riscul crescut de a se ajunge la pierderi financiare majore.

Revenirea la Coca Cola a dus la cresteri spectaculoase ale vanzarilor, in mare parte bazate pe nostalgia cumparatorilor, Coca Cola reusind sa revina pe primul loc, depasind dublu volumul de vanzari al celor de la Pepsi.

O astfel de mutare care sa apeleze la latura sentimentala a fost facuta in urma cu cativa ani si de Pepsi care a reintrodus Pepsi Cola cu logo-ul si designul sticlelor clasic.

Camionul Coca Cola

Povestea camionului a inceput in urma cu 21 de ani cand agentia W.B. Doner a creat aceste camioane pentru campania de sarbatori Christmas Caravans, pentru iluminatul camioanelor fiind responsabila compania Industrial Light and Magic - cei care au creat efectele de lumini in seria Star Wars.
In urma unui sondaj online prin care oamenii au fost intrebati care reclama la Coca Cola doresc sa fie readusa pe micile reclame, respondentii au ales camionul.

Nu numai ca a fost readusa reclama dar in marile orase din numeroase tari a pornit caravana Coca Cola.

In Romania camionul a ajuns in 10 orase: Brasov, Timisoara, Cluj, Constanta, Iasi, Galati, Buzau, Sibiu, Bucuresti si Craiova.


Raspunsul Pepsi a fost unul neasteptat si genial. Pentru inceput sa urmarim reclama Coca Cola.


Coca Cola prezinta ceea ce majoritatea oamenilor isi doresc in sinea lor. Coca Cola le vinde un vis. Familia fericita si perfecta, comunitatea/suburbia perfecta, sarbatorile perfecte si lipsite de griji.

Coca Cola se adreseaza familiei dar uita de tinerii care petrec sarbatorile cu prietenii sau in alta parte decat in locuinta. Coca Cola incearca parca sa impuna un mod de viata. Ei bine Pepsi se prinde de acest lucru si puncteaza cu o lovitura interesanta. Un croseu care putem spune ca isi surprinde rivalul.


Ce sare in ochi este camionul roz. Spre deosebire de cel al rivalilor care este un camion tipic american, camionul Pepsi este unul de model european. Mesajul catre tineri este clar: "Pepsi pentru petrecere." De asemenea Pepsi arata ca se adreseaza tuturor oamenilor indiferent unde stau sau cum si cu cine aleg sa isi petreaca sarbatorile. 

Este greu de crezut ca aceasta reclama va influenta vanzarile insa nu putem sa nu ne amuzam de inventivitatea ce are loc in acest nesfarsit duel al gigantilor.

Bonus: reclama outdoor Pepsi pentru ziua de 1 aprilie 2000.


foto via brandprivat.ro
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment